Pojem spanking
Tento výraz pochádza z anglického jazyka a doslova označuje bitie po sedacej časti tela. Pojem spanking je v angličtine známy od roku 1727. Spočiatku sa tento výraz používal takmer výhradne v súvislosti s normálnym výchovným výpraskom. Neskôr sa dostal aj do slovníka sadomasochistov a osôb, ktoré spanking praktizujú ako sexuálnu predohru. Tiež sa vyskytuje tzv. selfspanking, keď niekto bije sám seba, a to z dôvodu odčinenia hriechov, z erotických pohnútok, v dôsledku nariadenia, aby sa vinník potrestal sám, alebo z dôvodov komických. Existuje aj tzv. narodeninový spanking, keď oslávenec zo žartu dostáva na zadok, ďalej je to tzv. iniciačný výprask, ktorý sa dáva pri vstupe do nejakého spolku, potom jestvuje aj spanking, ktorý má korene v náboženských rituáloch, napríklad, veľkonočná šibačka, starorímske luperkálie a pod.
Telesné tresty v minulosti:
Počas dlhého vývoja ľudskej spoločnosti sa vo výchove používali aj tresty na zvládnutie nedisciplinovaných osôb. Pritom možno povedať, že až asi do polovice 20. storočia výrazne prevažovali tresty telesné. V starovekom Grécku, Ríme, Izraeli a Egypte bolo bežné trestanie palicou. V starovekej Sparte však fyzické tresty nadobudli extrémne a prehnané rozmery. Argumentovalo sa tým, že telesné tresty posilňujú vôľu a zvyšujú telesnú odolnosť. V stredoveku sa na tento úkon hojne využívala lavica na trestanie známa pod pojmom dereš, na ktorú previnilcov priväzovali a mlátili po zadku, alebo chrbte. V starých školách sa vravievalo, že žiaci majú uši na zadku. Tieto tresty boli bežne zaužívané aj v dobových polepšovniach a kláštoroch. Napríklad, v polepšovniach bol zavedený jeden deň v týždni, spravidla sobota, na exekúciu výchovných výpraskov. Pred samotným aktom trestu niekde prúty strkali do horúcej pary, aby sa pri bití nelámali. Aplikovali sa aj prútené metly. Niektorých trestancov, ktorí už mali dosť zbité zadky, šľahali čerstvo natrhanou žihľavou. Obzvlášť tvrdohlavých a vzdorovitých jedincov ešte nechávali po výprasku prútom niekoľko minút sedieť holým zadkom na tvrdej stoličke, na ktorú predtým rozsypali soľ zmiešanú s kúskami čerstvej žihľavy. Bolo známe aj takzvané preventívne bitie, aby deti v budúcnosti odvrátili od zlých skutkov a neposlušnosti. Preventívne trestanie sa praktizovalo nielen vo výchovných ustanovizniach, ale aj v niektorých rodinách. V stredoveku sa rozšírili tzv. flagelanti, ktorí sa sami bičovali z hľadiska kajúcnosti. Verili, že keď budú praktizovať sebabičovanie, že tak sa im skôr a ľahšie odpustia hriechy. Nespravodlivosťou v telesnom trestaní, ktorá prakticky pretrváva až do dnešných čias, bolo, že sa viac bili deti a občania tmavej pleti ako bieli, a to len na základe rasovej diskriminácie.Ďalšou nespravodlivosťou bolo, že výprasky oveľa viac dostávali chlapci než dievčatá. Aj keď chlapci škodili viac fyzicky, na druhej strane dievčatá vedeli viac škodiť jazykom. V súčasnej dobe už v oblasti páchaného zla je medzi chlapcami a dievčatmi podstatne menší rozdiel. Ženy sa síce emancipovali, ale začali mužov viac napodobňovať v typicky mužských zlých prejavoch.
Telesné tresty v súčasnosti:
V modernej dobe sa síce telesné tresty používajú menej, ale na druhej strane sú štáty, v ktorých je používanie týchto trestov zakotvené v zákone. V USA je v 22 štátoch povolené vykonávať telesné tresty na školách. Sú to štáty - Alabama, Arkansas, Arizona, Colorado, Florida, Georgia, Idaho, Indiana, Kansas, Kentucky, Louisiana, Missouri, Mississippi, North Carolina, New Mexico, Ohio, Oklahoma, Pennsylvania, South Carolina, Tennessee, Texas, Wyoming. Telesné tresty na školách sú povolené aj v niektorých oblastiach Kanady. V niektorých štátoch Austrálie sú telesné tresty povolené v súkromných školách. V mnohých štátoch juhovýchodnej Ázie, Afriky, Karibiku a Stredného východu sa používajú súdom nariadené telesné tresty pre dospelých. V týchto oblastiach sú samozrejmosťou aj telesné tresty na školách, ktoré sú však naopak väčšinou primerané. Telesné tresty na školách a v rodinách boli zakázané v týchto krajinách – Rakúsko, Bulharsko, Chorvátsko, Cyprus, Dánsko, Fínsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Island, Izrael, Taliansko, Lotyšsko, Nórsko, Portugalsko, Rumunsko, Švédsko, Holandsko, Ukrajina, Uruguaj a Nový Zéland. V zvyšných štátoch sveta sa telesné tresty v rodinách vo väčšej, či menšej miere legálne využívajú. V bývalom Československu v 50. rokoch dvadsiateho storočia telesné tresty na školách zakázali.
Čo o výchovných výpraskoch hovorí Kniha kníh?
Biblia - Starý zákon - Kniha prísloví:
* Pr 13:24: "Kto ľutuje svoj prút, ten nemá svojho syna rád, kto ho však miluje, ten ho priúča na trestanie zavčasu."
* Pr 22:15: "Bláznovstvo väzí v srdci chlapčaťa, trestajúci prút ho však stadiaľ vyženie."
* Pr 23:13 a 14: "Neukracuj chlapca na treste, bo nezomrie, keď ho vyšľaháš korbáčom." "Ty ho vyšľaháš korbáčom a tým zachraňuješ jeho dušu pred peklom."
Samozrejme, biblia bola a doteraz je veľkou inšpiráciou pre vykonávanie telesných trestov. Riadili sa ňou ľudia v starozákonných časoch, vzbudzovala bázeň v stredoveku a niektorí veriaci z nej čerpú poznatky o výchove dodnes. Aj v súčasnosti niektorí nábožensky založení ľudia veria, že Boh sformoval zadok tak, aby bol vhodný nielen na sedenie, ale aj výchovné výprasky. Pred, alebo aj po uskutočnení trestu sa zvyknú modliť spoločne previnilcami.
Na čo používajú výprask po zadku ruskí vedci z mesta Novosibirsk?
Ruskí vedci zistili, že bitie po holom zadku s trstenicou je jedným z najlepších spôsobov ako sa zbaviť všetkého od depresie až po alkoholizmus.
Podľa novosibírskych výskumníkov takýto výprask uvoľňuje vnútorné opiáty - endorfíny, ktoré vedú k pocitom eufórie, redukujú chuť do jedla, sexuálne stimulujú a zvyšujú imunitu . Tieto látky účinkujú i na bolesť a to podobne ako morfium alebo kodeín, ale nespôsobujú závislosť. Vedci, vedení biológom Dr. Sergejom Šperanským, tvrdia, že telesný trest podobný tomu, ktorý bol populárny v mnohých školách v minulom storočí, pomáha ľuďom prekonať závislosť a depresiu.
"Tento postup účinkuje. Nie som sadista, určite nie v tom pravom zmysle slova, ale som zástancom výpraskov," hovorí Dr. Šperanskij z Novosibírskeho inštitútu medicíny.
Vedci odporúčajú štandardný kurz takéhoto liečenia, ktorý pozostáva z 30 seáns, kde dostanete 60 rán od osoby priemerného vzrastu.
Lekárka, ktorá sa podieľa na príprave správy o tomto netradičnom spôsobe liečby, uviedla, že mala desať pacientov, ktorých pravidelne bila. "Najprv sa im to nepáčilo, ale keď začali na sebe pociťovať účinky tejto procedúry, požadovali čoraz viac rán," dodáva.
Ruský tím vedcov momentálne vedie kurzy za poplatok približne vo výške 3200 Sk na jedného pacienta za štandardnú liečbu výpraskom.
Zdroj: TASR
Prečo nie je spanking v svojom pôvodnom ponímaní objektom erotických túžob?
Väčšinu ľudí telesné tresty nevzrušujú, hoci existujú rôzne fetiše. Pravdou je, že jestvuje aj spankingový fetiš. Francúzsky filozof a spisovateľ Jean Jacques Rousseau sa v svojom životopisnom románe Vyznania priznáva, že najprímnejšie pocity cítil, keď ho vychovávateľka bila za trest po zadku.
Nástroje na trestanie:
Najčastejšie sa bije, samozrejme, otvorenou dlaňou. Ak sa používajú predmety, prevažne sú to varechy, remene, palice a prútené metly. Ďalej telesný trest možno vykonávať pravítkom, plochou stranou kefy na vlasy, trepáčom na koberce, placačkou na muchy, papučou, niektorými plochými predmetmi, vešiakom, žihľavou a ďalšími menej tradičnými predmetmi, ktoré nie sú svojím prvotným zameraním určené na trestanie.
Trestné pozície:
Bežné je prehýbanie trestaných osôb cez koleno, výprask, keď vinník stojí na mieste, pozícia, keď je zohnutý, ďalej zohnutý cez lavicu v škole, kreslo v domácnosti, doma poležiačky bruchom na posteli apod.
Čo hovoria o fyzických trestoch ich odporcovia?:
Podľa nich sú tieto tresty násilím, týraním, podľa nich sa tieto tresty možu stať stimulom a predmetom ich neskoršieho erotického uspokojovania, podľa nich znižujú ľudskú dôstojnosť, potláčajú ich sebavedomie, rozvíjajú neprimeranú pokoru, agresivitu, v trestaných vyvolávajú zbytočný strach, alebo ich považujú len za nejaký výcvik, či drezúru na úrovni krotenia koňa.
Čo hovoria o telesných trestoch ich zástancovia?:
Rozvíjajú v trestaných poslušnosť, sebadisciplínu, schopnosť ovládať sa, pokoru, schopnosť priznať si vlastné chyby, úctu k autoritám, osoby, ktoré boli v detstve telesne trestané, ľahšie znášajú telesnú aj duševnú bolesť v dospelosti. Prekrvenie sedacej časti tela má kladný vplyv na krvný obeh a celkovo môže zlepšiť zdravotný stav. Štipľavá bolesť vyvolaná výpraskom má odradiť nespratníkov od zopakovania toho istého priestupku. Po holom zadku sa bije aj s cieľom zahanbiť previnilca. Výprask by mal byť dávaný s pokojným tónom v hlase, bez zlosti, pred výpraskom vysvetliť vinníkovi príčinu trestu a mala by ho dávať dobromyseľná a láskyplná osoba, ktorá trestom sleduje polepšenie nespratníkov.
Prečo sú telesné tresty vhodné aj pre dospelých?:
Väčšina ľudí nikdy do hĺbky a dôsledkov nepochopila zmysel výchovných výpraskov, preto ich niektorí zavrhujú a snažia sa ich vyradiť zo spôsobov trestania. Niektoré rodiny namiesto výpraskov používajú psychologické tresty. Čo sa týka dospelých, najčastejšie sú to tresty odňatím slobody aj na veľa rokov. Osobná sloboda je však to najcennejšie, čo človek dostal od Boha. Kto inému osobnú slobodu násilne berie, sa tak vlastne povyšuje na úroveň Boha, lebo len Pán Boh má právo rozhodovať o slobode človeka. Človek sa rodí v telesnej schránke na Zem na to, aby sa po nej mohol slobodne pohybovať. Z toho dôvodu je ťažký hriech a rúhanie voči Bohu odnímať blížnemu osobnú slobodu, ten najvzácnejší dar, ktorý ma od Boha. Možno si v duchu položíte otázku, ako ináč trestať, ak nie väzením? Odpoveď je jednoznačná. Pre nenásilné trestné činy ako sú krádeže, podvody, krivé svedectvá, úžera, korupcia, poškodzovanie dobrého mena a pod., je treba zaviesť telesné tresty na dereši. Podobne, ako tomu bývalo pred niekoľkými sto rokmi, je treba páchateľov položiť na dereš a namiesto väzenia ich určitý čas jeden deň v týždni verejne palicovať. Väzenie páchateľov neprevychová, telesné tresty áno. Pre vrahov a nenapraviteľných násilníkov je treba vyčleniť v niektorom z oceánov opustený ostrov, vytvoriť im tam podmienky na život a po usvedčení a odsúdení za zločin ich je tam treba eskortovať. Ako vidíte Boh v svojom pláne myslel na všetko, preto sú na svete aj opustené ostrovy, aby sme ani najväčším zločincom nemali dôvod odnímať osobnú slobodu. Vznikol by zločinecký ostrovný štát, ktorý by bol po obvode ostrova starostlivo strážený, aby páchatelia z neho nemohli odísť. Toto je jediná schodná cesta a vlastne Božia cesta, lebo odňatie osobnej slobody je vlastne duševná vražda. Odobratie osobnej slobody človeka citovo a charakterovo poškodzuje tak, že už len ťažko nachádza zmysel svojej existencie. A všetci tí, ktorí duševné vraždy páchajú, alebo ich podporujú, si za to ponesú následky pred Bohom rovnako ako tí, ktorí vraždili telesné schránky. Boh je energetická bytosť duchovnej podstaty, preto, tých, ktorí ničia duše blížnych, ktoré On stvoril, bude prísne, ale spravodlivo trestať. A to bez ohľadu, či v neho niekto verí, alebo nie.
Moje osobné názory na túto problematiku:
V krajinách, kde sa telesné tresty dávajú na základe rozsudku súdu, sa častokrát tieto tresty vykonávajú brutálne a neprimerane. Je veľmi zlé, ak sa terčom výpraskov nestáva zadok, ale iné časti tela. Bitka by sa mala realizovať iba po zadku. Ostatné časti tela majú byť pred výpraskom uchránené, kvôli ich väčšej zraniteľnosti a citlivosti. Účinné je bitie po holom zadku rovnako ako bitka, keď má trestaný na sebe nejaký odev. V prípadoch výplaty po holom zadku sa tam však pridružuje väčšie zahanbenie pre bitú osobu. Výchovný výprask by mal mať prvky rituálu, lebo tak najlepšie môže zapôsobiť na zmenu správania previnilca. Nie je pravda, že telesné tresty vzrušujú len mužov, pravdou je, že priťahujú aj ženy, aj keď je ich možno menej. Nie je pravda, že telesné tresty môžu rajcovať len ľudí, ktorí ich sami dostávali. Hodnota telesných trestov ďaleko presahuje otázku, či niekoho vzrušujú, alebo nie. Muži by sa mali vykonávaniu telesných trestov vyhýbať. Muži rozputávali a rozputávajú vojny. Dovolím si tvrdiť, že z celosvetového hľadiska 90 % vrážd páchajú muži. Zhruba v rovnakom pomere sa muži dopúšťajú mučenia, rôznych zločinov a trestných činov. A aj v súčasnej dobe je viac bezcharakterných mužov než žien. Z týchto morálnych dôvodov by mužské pokolenie vôbec nemalo dávať výchovné výprasky a túto úlohu prenechať ženám, ktoré sa na to po každej stránke lepšie hodia. Odporcovia telesných trestov broja proti týmto trestom hlavne kvôli tomu, lebo budujú v človeku pokoru. Arogantní, vypočítaví, prefíkaní a nadmerne sebeckí ľudia pokoru neznášajú. Chcú sa vypínať, povyšovať nad blížneho svojho, ukazovať, že sú lepší ako blížni, mať viac peňazí ako blížni, používať blížneho svojho ako lacnú pracovnú silu, dosiahnuť kariéru, úspech, mať právomoci a pod. Takýmto ľuďom sa pokora protiví, preto nesúhlasia s výchovnými výpraskami.
Príslovia a porekadlá:
Ohýbaj ma mamko, pokiaľ som ja Janko, keď ja budem Jano, neohneš ma mamo.
Hovorí sa aj to, že niektoré deti rozmýšľajú zadkom, a preto im treba nabíjať rozumu od zadku.
Lode a deti sa riadia odzadu.
Päťadvadsať na zadok, aby tu bol poriadok.
Mama drží v jednej ruke korbáč a v druhej koláč.
Metóda cukru a biča, alebo palice a medu.
Cti si otca, cti si matku, inak dostaneš po zadku.
Škoda rány, která padne vedle.
Popredku platia a po zadku bijú.
Vytni ho po zadku: zadok nie je sklenica, neroztrepe sa.
Metla vyhání děti z pekla.
Úryvky z textov piesní:
Krásna, krásna, kde si húsky pásla, niže panskej lúčky stratila papučky, prišla domov s plačom dostala s korbáčom.
Kto nebude poslúchať matku, dostane po holom zadku.
Pobolí, pobolí, zadok sa mi zahojí.
Výprasková hádanka:
Na zadku ti spraví pásy,voláme ich tiež klobásy.Čo je to ? / palica /